Start-up Event

Start-up Event

Carolien Maas & Lasse Liebrand
01 oktober 2017
Career

Woensdag 7 juni was het eindelijk zover. In het gezellige café ‘Amstelhaven’ werden de studenten van Operationele Research, Econometrie en Actuariële Wetenschappen uitgenodigd om te luisteren naar enthousiaste, jonge bedrijven in uiteenlopende branches. Na de vier pitches was er een korte pauze met heerlijke hapjes en na afloop van alle acht start-up’s werd er een heerlijk buffet geserveerd.

In totaal waren er acht start-ups aanwezig, Picnic, Delph, Bloomon, Hotelchamp, Brightcape, Boldking, Quantics en Excelerator, die allemaal vijf tot tien minuten hadden om zichzelf zo goed mogelijk te presenteren. Op deze manier komen de studenten te weten waar de start-ups zich dagelijks mee bezig houden en hoe je als econometrist van meerwaarde kan zijn voor de ontwikkeling van het jonge, snelgroeiende bedrijf. Daarnaast werd het duidelijk wat voor vaardigheden nodig zijn om bij een snel ontwikkelend bedrijf te werken en wat voor taken een econometrist kan vervullen binnen een start-up.

Een voorbeeld van een zeer snel ontwikkelend bedrijf is de online supermarkt Picnic. Bij Picnic bestaat alleen de mogelijkheid om je boodschappen thuisbezorgd te krijgen en dit doen ze met een hun eigen elektrische auto’s. Dit gebeurt overigens zonder bezorgkosten. Recentelijk lanceerde Picnic haar eigen app, wat voor een enorme stijging in bestellingen heeft gezorgd. Vanuit elke uithoek van het land werd de app gedownload, terwijl Picnic op dat moment alleen nog maar bezorgde in Amersfoort. Sindsdien zijn ze uitgebreid naar meerdere steden met in elke stad een eigen distributiecentrum om gratis bezorging mogelijk te maken. Uitbreiden naar Amsterdam blijkt moeilijk te zijn, omdat het amsterdamse wegennetwerk vrij complex is en omdat vinden van distributiecentra maar moeizaam verloopt.

Delph is een zeer ambitieus bedrijf. Zij hebben een zeer vernieuwende blik op de wereld en de mensen die erin leven. Bij jouw sollicitatie verwachten zij niet dat je jezelf al helemaal kent en precies weet wat jouw levensdoelen zijn. Zij begrijpen dat hiervoor eerst ontwikkeling nodig is, zodat je jouw sterke en zwakke kanten leert kennen. Het motto van Delph spreekt bovendien voor zich: ‘The world is yours for the taking. Just don't waste it working for someone else's ideals.’

De start-up Bloomon streeft naar een gelukkigere wereld. Zij verrijken huiskamers met liefde en levensvreugde met behulp van de verste bloemen die naar eigen zeggen twee weken lang in de vaas kunnen staan. Abonnees krijgen deze bloemen maandelijks, tweewekelijks of wekelijks thuisbezorgd, direct van de kweker naar de voordeur. Omdat er geen tussenpersonen bij het proces zijn betrokken, bespaart Bloomon geld en zijn ze milieuvriendelijk bezig.

De Commissie van het Start-up Event heeft zijn taken meer dan vervuld door een gezellige en informatieve avond mogelijk te maken met interessante, nieuwe bedrijven.

Cancel