Impact Projects

In het najaar van 2020 zullen er weer nieuwe teams van vier studenten beginnen aan een project voor een klant. Alle teams hebben verschillende vaardigheden en kwaliteiten nodig zoals een data-expert, een creatief brein, een goede prater of juist een denker, dus er schuilt een analist in iedereen!

In de verschillende projectfases worden er relevante trainingen gegeven om de teams te ondersteunen. Daarnaast zul je tussentijds regelmatig meeten met alle teams samen om de voortgang van elk project te bekijken. Op deze manier kunnen analisten ook inzichten bieden in elkaars projecten, en zo leer je ook het meest van je medestudenten. De projectronde wordt afgesloten met een kick-out waar alle teams hun bevindingen kunnen presenteren aan hun klant en aan andere geïnteresseerden.

De projecten voor de najaarsronde van 2020 zijn als volgt:

1. STER

Bij de projecten van de ster ga je aan de slag met televisie en marketing data, STER is verantwoordelijk voor de reclame op alle publieke omroepen. De opbrengsten van STER wordt gebruikt om de publieke omroep te financieren en zijn dus belangrijk om programmas, zoals het journaal, in de lucht te houden. Je gaat aan de slag met gegevens over adverteerders en het bereik van verschillende programmas op telivisie maar ook van radiouitzendingen en kranten. Met deze gegevens kun je bijvoorbeeld een evaluatie systeem maken dat kijkt welke reclames het effectiefst zijn of onderzoeken waarom ....

Dit project geeft je dus de kans om econometrie toe te passen op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: marketing. Als het je leuk lijkt om aan dit project of aan een van de andere projecten te werken, meld je dan aan voor de kick-off en ervaar meer!

2. de Brandweer

De brandweer staat centraal binnen de samenleving. Zij zetten zich niet alleen in tijdens branden maar staan paraat tijdens elke onveilige situatie. Nederland is opgedeeld in 25 veiligheidsregio’s. Deze hebben een goede communicatie nodig om noodgevallen zo optimaal te laten verlopen.  Hoe kan deze organisatie geholpen worden? Kan de reistijd verkort worden? Is het mogelijk om de allocaties van de opdrachten beter te optimaliseren? Of kan er een optimalisatie probleem opgelost worden omtrent de netwerken binnen de 25 veiligheidsregio’s?

 

Door mee te doen aan het project van de brandweer krijg je toegang tot een hele andere dataset dan dat je gewend bent. Dit is je kans om deze organisatie nieuw inzicht te bieden, wat impact zal hebben op de samenleving!

 

 

Enkele voorbeelden van projecten die studenten de afgelopen jaren hebben voltooid:

  • Project voor Paradiso, waarbij de relatie tussen type drankverkoop en type evenement onderzocht is om zo optimaal te kunnen inkopen en aanbieden.

  • Project voor de Ambulance IJsselland, waarbij de reistijd van een ambulance naar een ongeval korter is gemaakt.

  • Project voor het ROC Horizon College, waarbij werd onderzocht welke kenmerken typerend zijn voor (minder) succesvolle studenten, en wat het nut is van extra begeleiding aan minder succesvolle studenten.

  • Project voor hockeyteam Rood-Wit Dames 1, waarbij enerzijds variabelen werden gevonden die belangrijk zijn voor een overwinning, anderzijds hoe een doelpunt tot stand komt.

  • Project voor Stadschouwburg Amsterdam, waarmee zij extra inkomsten kunnen genereren en gericht naar nieuwe leden kunnen zoeken dmv ticketprijs optimalisatie en ledenanalyse.

  • Project for Oxfam Novib in which we analyzed the churn-rate by analyzing the registered data. This concluded in a model in which different data about a person could be filled in to find the expected churn rate of this person within the first year.

  • Research on the donations within ‘Samenloop voor Hoop’ from KWF. In which we found results about where and when the optimal Samenloop could be arranged. In addition to that we analyzed the neuromarketing by the given data to optimize their websites

Cancel